Numeerista faktaa?

Pidän numeroista, matematiikasta ja kemiasta. En kylläkään yhtä pajon kuin kirjaimista, kieliopista ja lukemisesta. Kummassakaan en ole haka, mutta numeroista haluaisin nyt saivarrella.

Ärsyynnyn ihmisten luokittelusta. Kaikkein eniten ärsyynnyn luokittelemisesta numeroiden perusteella. Ja sitähän täällä riittää, syntymästä saakka.

Lapsen ensiparkaisusta jaetaan pisteet, sitten jo punnitaan ja mitataan. Kasvua seurataan käyrin ja sentein/grammoin. Se on hyvä, mikäli perusteet ovat lääketieteellinen havainnointi ja taudin torjunta. Muutoin on aivan sama onko lapseni ala-,ylä-vai, kiva,kiva, keskiviivalla.

Koulu, tuo yhteisöllisen määrittelyn tihentymä, on ensimmäinen konkreettinen paikka laitta piltit järjestykseen. Pari ensiluokkaa ova ’rasti ruutuun’- järjestäytynyttä ohjelmaa, mutta rivien väleissä väijyvät jo numerot. Aluksi niitä häivytetään näennäisiä. Kappas vain, todistuksen huonoimmat ruudut ovat samalla kohtaa, vasemmalla.

Aikuiset ihmiset vasta epeleitä ovat. Lapset, lapsenlapset ja työkaverit normittuvat numeroihin perustuvan koulumenestyksen mukaan, harvemmin opettajat ja pomot. Tuleeko kukaan kysyneeksi heidän arvosanojaan? Oliko gradu tehtynä vai vain haaveissa? Oliko opinnoissa johtamistaitoa ja sosiaalisen kanssakäymisen kurssia? Parhaat besserwisserit nokittelevat lukion kirjaimillaan. Haloo?

Niin tai näin, hierarkian alemmilla portailla täytyy osoittaa osaamisensa. Oletus on, että mestaruuksiin tähdätään. Absoluuttista voittajaa etsitään. Näennäisesti se on helppoa juoksumatkoilla. Laitetaan kello käyntiin ja nopein on voittaja. Vaikkei olekaan. Jos esimerkiksi lähtee juoksemaan maalista poispäin, tai ei ole koko kisojen startissa. Sellainen voittaa, joka noudattaa sääntöjä. Sellainen, jolla on motivaatio ja rutkasti hyvää onnea. Joka on syntynyt varakkaaseen maahan ja viisaaseen kuntaan.

Koulussa on suosikkijärjestelmät. Inhimillistä? Kyllä, mikäli on ahkera ja panostaa työhönsä. Mutta jos onkin levoton, voi tulla palkituksi negaation kautta, ikävän pienellä numerolla.

Miten arvioida alisuoriutujat? Minä olin tästä kärjistetty esimerkki oppikouluaikoinani, kivikaudella. Ei huvittanut, tai huvitti jos oli kiva opettaja. Muuten menin rimaa hipoen. Haaveilin tanssitunneista iltaisin. Huolehdin luokalta pois pääsystä, säntillisesti. Keskiarvo oli jopa 6 ja rapiat päälle. Tosin kukaan ei kysellyt miksi? Olin pain in the ass, monellekin. Olen yhä.

Opin enemmän virheistäni kuin tasaisesta suorituksestani. Maatalouskoulussa kokeen miinus tuli siitä, että vastasin litun olevan siemen. Litu on ristikukkaisen siemen. Saatan muistaa tuon ikäni, virheen kautta. Hurraa elämän kaikille säröille! (Ei kitaran)

Tässä julmasti suorituskeskeisessä nykykulttuurissamme mehut imaistaan kilteiltä pärjääjiltä. Liika on aina liikaa, työssä, vapaa-ajassa ja harrastuksissa. Kohtuus ja ilo kunniaan. Rock-kukon ja intellektuellin, koneenkäyttäjän ja sika-nauta-purkin etikettisuunnittelijan roolit vaihtoon. Joukolla kokeilemaan jotain uutta. Kaikkein opettavaisinta on mokailu, oman rajallisuutensa kohtaaminen. Sitä kautta kasvaa aina oivallus ja uuden näkökulman löytyminen.

Jos antaisin numeroita, jakaisin täydet pisteet kaikille. Perusteluineen. Myös niille, jotka olisivat kamalia, ikäviä ja arrogantteja. Heille menisi piikki varmasti perille.

Luoja, toivottavasti minua ei muisteta numeroista. Toivottavasti minua ei muisteta..

2 kommenttia artikkeliin “Numeerista faktaa?”
  1. avatar Terhi sanoo:

    Hyvin sanottu:

    ”Jos antaisin numeroita, jakaisin täydet pisteet kaikille. Perusteluineen. Myös niille, jotka olisivat kamalia, ikäviä ja arrogantteja. Heille menisi piikki varmasti perille.”

    Nykyinen koulujärjestelmä olisi paljon armollisempi, jos numeroiden sijaan jaettaisiin vaikkapa hyväksyttyjä tai hylättyjä, jos jotakin on pakko jakaa. Tai kohtalaisia, hyviä ja erinomaisia tietoja. Pitääkö kaikki määritellä niin tarkasti? Kuilu nelosen ja kympin välillä on hurja. Heikko arvosana on stigma, josta on hankala rimpuilla irti.

  2. avatar Herra 47 sanoo:

    10 pistettä

Jätä kommentti

css.php